Każdy kto świadczy usługi kosmetyczne ma obowiązek spisać, wdrożyć i aktualizować procedury sanitarno- higieniczne.
Procedury, czyli określone, zapisane postępowanie, które ma na celu zapewnić powtarzalność, skuteczność, bezpieczeństwo i standardy w wykonywaniu czynności w salonie kosmetycznym.
Procedury powinny być regularnie aktualizowane, zarówno ze względu na zmiany w prawie, nowe wytyczne, pojawienie się zagrożeń zdrowotnych, jak i zmiany w danym salonie.
Obowiązek wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom oraz klientom podczas zabiegów,zajrzyjmy do Ustawy z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w której znajdziemy konkretny zapis:
Art. 16. [Obowiązek wdrożenia i stosowania odpowiednich procedur przez podmioty inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych]
1. Osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, są obowiązane do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi.
2. Procedury, o których mowa w ust. 1, powinny regulować sposób postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, zasady stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji oraz sposoby przeprowadzania dezynfekcji skóry i błon śluzowych oraz dekontaminacji pomieszczeń i urządzeń.
3. Na wniosek podmiotu obowiązanego do wdrożenia i stosowania procedur, o których mowa w ust. 1, państwowy powiatowy inspektor sanitarny opiniuje te procedury.
Za wdrożenie procedur odpowiedzialny jest właściciel salonu lub osoba przez niego wskazana, która odpowiada za zapewnienie standardów oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa dotyczącego higieny i bezpieczeństwa pracy.
Jeśli chcesz gotowy wzór ponad 40 procedur, znajdziesz je w kursie SALON POD KONTROLĄ, dla uczestników WYZWANIA niższa cena do 7.01.2025!✨
ZADANIE NR 2
☆ sprawdź czy masz pełen zakres procedur
☆ jeśli nie masz procedur, to trzeba je napisać
Oto dokładna lista kroków, które możesz uwzględnić, aby kompleksowo spisać procedury sanitarne w salonie kosmetycznym:
• wypisz wszystkie oferowane usługi, np. manicure, pedicure, zabiegi na twarz, depilacja, makijaż permanentny, masaże itp. Określ, które zabiegi wymagają narzędzi jednorazowych, a które wielorazowych.
• wypisz narzędzia stosowane do każdego zabiegu (np. cążki, pilniki, pęsety, frezy).Podziel je na jednorazowe i wielorazowe. Określ, jakie metody sterylizacji i dezynfekcji stosujesz dla narzędzi wielorazowych.
• określ środki ochrony używane przez personel (rękawiczki, maseczki, fartuchy jednorazowe).
• określ jak czyścisz i dezynfekujesz narzędzia oraz wszystkie powierzchnie, jak postępujesz z odpadami.
• wypisz nazwy i przeznaczenie używanych preparatów do dezynfekcji powierzchni, narzędzi, skóry, określ ich sposób użycia, czas działania i stężenie, uwzględnij instrukcje przechowywania i daty ważności.
• gdzie przechowujesz narzędzia w tym narzędzia po sterylizacji (np. w zamkniętych pojemnikach, szufladach).
• postępowanie w razie skaleczenia klienta. Sposób utylizacji zakażonych materiałów.
Zakres procedur w Polsce wynika z różnych przepisów, które obejmują zarówno ustawy, rozporządzenia, jak i wytyczne określone przez Ministerstwo Zdrowia, GIS, przepisy BHP czy Kodeks Pracy. Przy tworzeniu procedur należy spojrzeć na cały salon i opisać czynności związane z higieną i bezpieczeństwem.
Co należy opisać w procedurach?
- Higiena i przygotowanie pracownika.
- Higiena stanowisk pracy.
- Dekontaminacja salonu, plan higieny.
- Dekontaminacja narzędzi, w tym sterylizacja.
- Gospodarowanie odpadami.
- Procedura prania.
- Procedury w przypadku zagrożeń, kontaktu z krwią.
W moich procedurach znajdziesz ponad 40 pozycji, w tym procedurę robienia i opisywania roztworu, prawidłowe pakowanie narzędzi, przygotowanie klienta do zabiegu, postępowanie z odpadami zakaźnymi itd.
Z kodem WYZWANIE na SALON POD KONTROLĄ 🔔 do 7.01 -100 zł.